— засвоюють головне;
— швидко і відповідно реагують;
— критично оцінюють і ставлять питання, переносять вивчене на нову ситуацію.
2. Продовжують, перетворюють і передають ідеї, думки:
— зберігають логічну послідовність думок;
— користуються широким словниковим запасом, мова добірна й гнучка.
3. Мають високі показники абстрактного мислення:
— вміють узагальнювати;
— розділяють причини й наслідки;
— визначають взаємозв’язки.
4. Обдаровані — переборювачі труднощів:
— покладаються на себе, якщо зустрічаються з ускладненнями;
— наполегливо шукають вихід із ситуації.
5. Обдаровані — винахідники й творці:
— люблять експериментувати;
— використовують метод спроб і помилок.
6. Люблять незалежність.
7. Легко пристосовуються до нової ситуації:
— приймають потребу змін;
— передбачають наслідки;
— оптимістично зустрічають перешкоди;
— радо зустрічають нові ідеї, думки.
8. Фізичні риси обдарованих:
— енергійні;
— вільні від невротичних напружень
Система роботи вчителів по виявленню, підтримці та створенню умов для навчання та розвитку обдарованих дітей
Учитись важко, а учить ще важче,
Але не мусиш зупинятись ти,
Як дітям віддаси усе найкраще,
То й сам сягнеш нової висоти.
П. Сингаївський
«Від творчого вчителя – до творчого учня» - така цільова установка науково-методичної роботи нашого навчального закладу. «В кожній дитині сонце» - такий девіз школи. Тому сонце і квітка сонця будуть супроводжувати нас сьогодні. (На дошку вивішуємо сонце, виготовлене руками дітей – техніка аплікація із долоньок).
Кожен урок залежить від емоційного настрою. Тому пропонуємо вибрати смайлик, який відповідає вашому настрою, і прикріпити його до серединки соняшника.(Вчителі прикріплюють смайлики)
- Чому ми обрали символом квітку соняшник? Давайте разом визначимо,що символізує ця сонячна квітка? ( Диво-квітка –соняшник- символ тепла, добра, любові, сонця, щастя, світла, знань, праці й достатку, сили і добробуту ) – вчителі прикріплюють пелюстки соняшника. Нехай саме ці слова супроводжують нас завжди.
Обдарованість дитини... Що це таке? Можливо це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в її душі і допомогти не тільки не згаснути, а спалахнути полум’ям. Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його “локомотивом”.
- Які ж етапи роботи з обдарованими дітьми ? Етапи роботи з обдарованими дітьми- це листочки квітки, які почергово зростають на стеблі. Саме так дитина розвивається,поступово піднімаючись по «сходинкам до успіху».
( Прикріплюємо листки соняха у вигляді сходинок з етапами роботи)
Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
• Виявлення обдарованих учнів;
• Складання діагностичних карт;
• Розроблення нормативних документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
2. Основний (практичний)
• Упровадження інтерактивних методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розви¬вають в учнів творче й дослідницьке мислення.
• Активна участь в інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
3. Узагальнення
• Аналіз досягнутих результатів.
• Співвідношення результатів реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
• Визначення перспектив і шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.
- Спочатку потрібно віднайти обдарованих дітей за допомогою тестування.( Вчителі працюють з тестами)
Обдаровані діти — це діти, які різко виділяються із середовища ровесників високим розумовим розвитком, що є наслідком як природних задатків, так і сприятливих умов виховання. Вони виявляють себе найбільш яскраво в таких сферах діяльності: інтелектуальній, академічних досягнень, творчості, комунікаціях та лідерстві, в різних видах діяльності і руховій сфері.
Обдарованість — це сукупність здібностей, що дозволяють індивіду досягти вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності, що є цінними для суспільства.
Для того, щоб якомога раніше виявити обдаровану дитину, батькам та вчителям варто пам’ятати, що така дитина потребує до себе підвищеної уваги, тому що їй властиві особливі риси характеру, особливості у сфері мислення і в навчальній діяльності. Обдаровані діти мають добру пам'ять, особистий світогляд, добре розвинуте абстрактне мислення. В обдарованих дітей гарно розвинута свідомість, теоретичний спосіб мислення. Вони, як правило, дуже активні. Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу». Все це висуває вимоги й до вчителя.
- Яким має бути вчитель, щоб правильно організувати роботу з обдарованими дітьми? Які риси характерні обдарованій дитині? Для цього попрацюємо у групах, оберіть собі предмет –пташки, квіти, листочки. Квіти і листочки - це ті риси, які характерні обдарованим дітям, птахи – це якості вчителя, які допомагають працювати з обдарованими учнями.
(«Дерево пізнання» обдарованості дитини) – інтерактив, вчителі приклеюють листочки і квіточки з відповідями на крону дерева, птахів над кроною дерева. Птахи – це політ до творчості, до успіху. Кожна дитина тягнеться до успіху так, як рослина до сонця.
- Які риси характерні обдарованій дитині?( розумні, кмітливі,активні, критичні, творчі, креатині,комунікативні,самостійні, наполегливі, винахідливі,експериментатори, незалежні,успішні,оптимістичні,енергійні)
Яким повинен бути вчитель у роботі з обдарованими дітьми?
• Талановитим, здатним до експериментальної й творчої діяльності.
• Професійно грамотним.
• Інтелігентним, моральним і ерудованим.
• Володіти сучасними педагогічними технологіями.
• Мати позитивну «Я-концепцію», бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
• Умілим організатором навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен уміти вчитель для роботи з обдарованими дітьми?
• Збагачувати навчальні програми, тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
• Працювати диференційовано, здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
• Стимулювати пізнавальні здібності учнів.
• Приймати зважені психолого-педагогічні рішення.
• Аналізувати навчально-виховну діяльність — свою та класу.
• Добирати й готувати матеріал для колективних творчих справ.
Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості, уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
Форми роботи вчителя-предметника з обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в позаурочний час.
2. Гурткова робота із предмета
3. Індивідуальна й диференційована робота.
4. Ділові гри, інтерактивні методи навчання.
5. Участь у конкурсах різних рівнів.
6. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.
7. Участь у конкурсі науково-дослідницьких робіт МАН.
8. Театралізовані свята — особлива форма роботи з обдаровани¬ми дітьми, оскільки в них діти мають можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових диспутах. Така робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.
Розвиток обдарованості учнів залежить від професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання, які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської обдарованості.
У своїй педагогічній практиці нерідко використовую розминки для мотивації навчання, для ненав’язливого формулювання мети і завдань уроку, проводжу вправу «Очікування», психологічний тест «Мій настрій сьогодні».
Починаючи урок налаштовую учнів на вивчення тієї чи іншої теми, тому звертаюся до їх життєвого досвіду, до знань, набутих на попередніх уроках. На етапі актуалізації опорних знань використовую такі методи як «Ланцюжок», «Пінг-понг», і побудова асоціативного куща, «Так—ні», використання сигнальних карток.
На уроках застосовую такі методи і прийоми, як: «Заморочки з бочки», «Незакінчене речення»,«Ромашка»,«Знайди пару», «Склади пазл», «Кошик знань», «Неправильний малюнок», «Мистецький пінг-понг», «Мікрофон». Також учням подобається розв'язувати різні кросворди, ребуси, турніри-вікторини, КВК, психомалювання, де учні під музику малюють олівцем із закритими очима, передаючи враження від мелодії, а після прослухування музики, учні розплющують очі та доопрацьовують малюнок кольором.
Майстер - клас – солодкий соняшник(папір гофрований, жовтий, оранжевий, зелений, шпажка, смужка, нитка, цукерка, скотч, шаблон для пелюсток, листків)
Висновок
Щоб виховати творчу обдаровану особистість, самому вчителю треба бути творчою людиною, професіоналом у своїй справі. Творчо викладати – означає постійно шукати нові шляхи активізації діяльності учнів на всіх етапах навчальної роботи, шукати нові, оригінальні форми пояснення матеріалу, вдосконалюватися самому, переймати досвід кращих вчителів. Учитель повинен вчитися протягом всього життя, прагнучи досягти вершини своєї педагогічної майстерності.
Отже, у процесі своєї роботи я переконалася, що лише вдала інтеграція сучасних інформаційно-комунікаційних,педагогічних технологій інтерактивного, особистісно-орієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу обдаровану особистість учня.Вдало проведена робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і учня. У Святому письмі сказано:«Блаженна людина, що насичується від плодів своєї праці і шукає в ній утіху». Це є істина.
Науково-дослідницька робота Малої
Академії Наук
Практична робота «Космогонічні символи кераміки Звягельщини»
Відділення Філологія
та мистецтвознавство
Секція мистецтвознавство
Автор Олександра
Ніколаєнко, учениця 10 класу
Педагогічний керівник Лавренюк Ольга Петрівна
Тест для виявлення обдарованої дитини
Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ранньому віці, тому обов'язок батьків та ввчителів - виявити та розвинути приховані здібності та задатки. У цьому може допомогти такий тест.
1. Дитина навчилася рано, до шестирічного віку читати:
• самостійно - 7 балів;
• за допомогою когось - 5 балів.
2. Читає багато книг, причому досить швидко - 2 бали.
3. Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками та енциклопедіями - 2 бали.
4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час читання - 1 бал.
5. Займається, за звичай, за зачиненими дверима, а друзів має старших за себе - 2 бали.
6. Розмовляє зі старшими на рівних - 2 бали.
7. Ставить багато різних каверзних запитань, інколи заганяючи дорослих у глухий кут - 2 бали.
8. Має готові відповіді навіть на несподівані запитання - 1 бал.
9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві повідомлення (скажімо, після перегляду кінофільму, телепередачі чи спостереження за чим-небудь) - 2 бали.
10. Із задоволенням вступає в бесіду про навколишній світ, дає власну оцінку суспільним явищам - 1 бал.
11. Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні вправи, які не потребують особливих зусиль) викликають нудьгу - 1 бал.
12. Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не стосується її особисто - 2 бали.
13. Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під час спілкування різні терміни - 2 бали.
14. Любить складні ігри ( шахи та ін.), які вимагають кмітливості - 1 бал.
15. У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники - 1 бал.
16. Любить різні заняття, причому хоче робити все самостійно - 2 бали.
17. Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями давньої історії - 2 бали.
18. У школі навчається без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань - 2 бали.
19. Має розвинуте почуття сприймання музики, образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію - 2 бали.
Ось і весь тест "вундеркінда", якщо він таким є. А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку. Потрібно врахувати, що об'єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання.
Якщо дитина набрали від 10 до 13 - це свідчить про те, що вона має певні здібності, а тому вам, батькам, вчителям необхідно потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямовувати розвиток її здібностей.
Проект «Герби регіонів України».
Прапор і герб Новограда-Волинського. Юлія Петрук, 10 клас; Наталія Черемуха, 11 клас |
Прапор і герб Новоград-Волинського району. Вікторія Белан та Юлія Онікійчук, 10 клас |
Прапор і герб Полтавської області. Ірина Форманюк, 8 – А клас |
Прапор і герб Вінницької області. Ірина Запаловська та Юлія Зубрицька, 11 клас |
Прапор і герб Чернівецької області. Марія Троїцька та Наталія Прохор, 11 клас |
Прапор і герб Рівненської області. Ірина Запаловська та Юлія Зубрицька, 11 клас |
Прапор і герб Херсонської області. Віталій Шевчук та Артем Гороницький, 11 клас |
Прапор і герб Кіровоградсбкої області. Ірина Форманюк, 8 – А клас |
Прапор і герб Одеської області. Катерина Яковчук та Роман Мисюра, 11 клас |
Прапор і герб міста Київ. Альона Ваховська та Світлана Мазуренко, 10 клас |
Прапор і герб Тернопільської області. Аліна Карпюк та Наталія Черемуха, 11 клас |
Прапор і герб Сумської області. Артем Араїк та Євгеній Корнійчук, 10 клас |
Прапор і герб Волинської області. Тетяна Лук’янчук, 10 клас |
Прапор і герб Закарпатської області. Олена Шевчук та Оксана Жмур, 10 клас |
Прапор і герб Миколаївської області. Сергій Марчук та Олександр Оксанчук, 8 – Б клас |
Прапор і герб Львівської області. Наталія Жмур, 10 клас |
Прапор і герб Чернігівської області. Світлана Підліпна та Альона Дубчак, 10 клас |
Прапор і герб міста Севастополь. Наталія Ковальчук, 10 клас |
Проблематикою даної теми займалися такі науковці як: Замлинський В., Арцеховський А.В., Коротков Ю.Н., Бабенко А.Г та багато інших фахівців геральдики. В ході пошукової роботи над проектом були використані інтернет-ресурси, друковані видання газет та журналів, енциклопедії та інші джерела. Герб - це умовне зображення, що є символом і відмінним знаком держави, своєрідним художньо-графічним паспортом землі, міста, роду чи окремої особи.
Старовинні герби українських міст красномовно нагадують про їхнє багате минуле, традиції, котрі пережили віки. Герби відносять до такого типу історичних пам'яток, у яких в символічній формі, з використанням спеціальної знакової системи або стилізованих елементів розкриваються реальні події та явища, що доносять до нас відомості з минулого України.
Найцікавішим під час роботи над проектом було розкрити особливості знакової символіки кожного регіону України, співставити їх зображення із історією регіону, географічним розташуванням, господарською діяльністю та ін. Практичні роботи - герби регіонів України презентувались під час виставки в містечку майстрів на «Лесині джерела» міста Новограда-Волинського.
Наступним кроком у роботі над даним проектом буде творчий підхід учнів з метою створення герба роду, родини, сім’ї, власного герба майбутньої професії та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар